Branżę gastronomiczną cechuje różnorodność i wielość koncepcji gastronomicznych. Pod tym pojęciem mieszczą się zarówno restauracje, bary, jak i kluby. Aby sprawnie promować lokal gastronomiczny, należy taką koncepcję uspójnić i prawidłowo rozpoznać swoją działalność i grupę docelową. Promocja jest w tym przypadku możliwa na bardzo wielu polach i daje ogromne możliwości. Dowiedz się, co można zrobić, aby cieszyć się dobrym wizerunkiem i dużą liczbą klientów.
Czym się zajmuje branża gastronomiczna?
Do branży gastronomicznej można zaliczyć między innymi:
kawiarnie,
restauracje,
bary/puby,
kluby nocne/dyskoteki,
punkty fast-food,
restauracje hotelowe,
sale weselne/bankietowe.
Każdy z wyróżnionych lokali ma inną koncepcję biznesu, innych klientów, inne koszta działalności. Dlatego też powinien sposób dotarcia do klienta wybrać indywidualnie i stworzyć plan promocji firmy.
Do kogo i w jakim celu docierać – cele promocji
W zależności, od typu lokalu można wyróżnić takie cele promocji firmy, jak:
wsparcie obecnego/stałego klienta,
przyciąganie nowych klientów,
przyciąganie pracowników,
budowanie wizerunku i świadomości marki,
przekazanie informacji o lokalu i jego ofercie,
stwarzanie nowych możliwości współprac i partnerstw.
Najistotniejsze możliwości promocji dla branży gastronomicznej – o co zadbać?
Promocja firmy w Internecie powinna zawierać przynajmniej kilka różnych elementów.
Wizytówka Google Moja Firma – to absolutna podstawa! Dzięki niej klient bez problemu odnajdzie nie tylko potrzebne mu informacje, takie jak godziny otwarcia, adres czy numer telefonu/mail, aby złożyć rezerwację, ale również pomoże mu to w sprawnym dotarciu do miejsca docelowego. Jeśli są tam także pozytywne opinie, skłoni go do skorzystania z usług Twojego lokalu.
Strona www – pozwoli klientom zapoznać się z ofertą, dzięki czemu dowiedzą się, czy miejsce spełni ich wymagania i zaspokoi potrzeby. Pamiętaj, aby strona zawierała wartościowe i aktualne treści (menu, cennik, godziny otwarcia, możliwości rezerwacji), była zabezpieczona protokołami SSL, responsywna zarówno dla komputerów, jak i smartfonów, łatwa w obsłudze i atrakcyjna wizualnie.
Pozycjonowanie – aby strona pokazywała się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Zadbaj o pozycjonowanie off-site i on-site. Zadbaj o linkowanie do wartościowych stron, używanie słów kluczowych oraz aby strona spełniała wszelkie wymogi dobrej strony internetowej wymienionych wcześniej.
Social Media – pozwolą zwiększyć liczbę klientów, zainteresować ich ofertą oraz ułatwią z nimi kontakt. Warto zaznaczyć, że istnieją funkcjonalności na Facebooku i Instagramie, które jeszcze bardziej ułatwiają obecność w tych miejscach (specjalny szablon strony, miejsce na menu, opinie itp.). Dodatkowo, dzięki płatnym reklamom można dotrzeć do konkretnego typu osób, jakie chcesz przyciągnąć do Twojego lokalu. Ponadto, user-generated content jest Twoim sprzymierzeńcem! Korzystaj z treści tworzonych przez użytkowników podczas promocji na Instagramie czy Facebooku. Udostępniaj zrobione przez nich treści, nawiązuj współprace z influencerami.
Co udostępniać i promować?
zdjęcia i wideo dań i napojów z menu,
relacje z wydarzeń np. imprez, które pokażą klientów, którzy dobrze spędzają czas,
treści angażujące – głosowania, pytania itp.,
informacje o świętach nietypowych połączone z promocją oferty (np. dzień kawy, dzień czekolady, dzień herbaty itd.).
Dzięki połączeniu kilku sposobów promocji zyskasz wielu nowych klientów i dobrą renomę dla swojego lokalu, niezależnie, czy prowadzisz klub nocny, kawiarnię czy restaurację.